Pasta!

Jisses, det var ett tag sen jag gjorde den här. Men ska försöka dra mig till minnes alla ingredienser. Komplicerat och invecklat  var det, vill jag lova... Inte ;)

En söt, mustig nöt- majs- och rotfruktsfärs med lagrade grevérullar på en machegrön spaghettibädd.
A.k.a. köttfärsgucka på pastasallad.
Två rejäla portioner.

2 portioner spaghetti
1 näve machesallad
1 näve hackad romansallad
1 burk majs
200 g nötfärs
2 morötter
1 palsternacka
2 knubbiga vitlöksklyftor
1 gul lök
1 burk krossade tomater á 400 g
1 msk tomatpuré
1 tsk dijonsenap
1 buljongtärning. Jag tog kyckling.
Olivolja
Salt och peppar
Några hyvlor lagrad ost t.ex. grevé

Koka pastan med lite olivolja och salt. Finhacka löken och vitlöken. Riv morötterna och palsternackan grovt. Häll av och skölj burkmajsen. Fräs lök och vitlök hastigt i olivolja i en stor gryta. Hacka i färsen och rör om tills färsen är genombrynt. Tillsätt krossade tomater, majs, morötter, palsternacka, tomatpuré, senap, smulad buljongtärning. Koka upp. Låt koka ihop på rätt låg värme ca 10-15 min. Salta och peppra efter smak.

Blanda roman- och machesallad med spaghettin och lägg upp på två tallrikar. Lägg på en ordentlig klick färsgucka på varje tallrik. Hyvla fem-sex skivor av osten, rulla ihop och stick ner rullarna strategiskt i guckan. Titta på maten ett tag, beundra ditt lilla verk. Är du riktigt nördig så tar du också ett foto av alltihop. Glöm inte att glufsa i dig bara, medans det är varmt och rullarna fortfarande står upp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0