Julklappskladd

Jag står böjd över ett julkok, yr av vilda ångor som sprider sin söta arom i hela köket. Den bubblande grytan på spisen kokar kraftigt runt min ymnigt vispande slev. Min kanelkryddade bananmarmelad är precis färdig att hällas upp på tjusiga glasburkar, när jag till min förskräckelse ser något svart virvla upp från bottnen.
Min julklapp har bränt vid.
Och jag känner hur all husmorsstolthet sakta sipprar ut ur bröstet med ett hopplöst litet pfjuuuuu...

Nåja. Det är tanken som räknas, tänkte mamma när barnet kom hem med en liten spikklubba från träslöjden och förtjust utbrast "Smörkniv, varsego'!" Och den metaforen gäller från och med detta julkok även vuxna, sådeså.

Övrigt idag... Pulka! Invigt i vinterns första nysnö, som sig bör. Jag och Wille traskade med raska steg bort mot de glada små i backen bakom fotbollsplanen. Den är stor, den backen. Brant. Och förjämrans flåsig att klampa upp för. Vi grabbade en random pulka (barn i mitten av backen skriker "låt bli, det där är MIN pulka!" Varav jag svarar: "Får vi låna den?" Barnet vrider lite på sig, kollar på sina polare, kollar på tefatet han har i handen och ropar tillbaka "Njäääää". Vilket vi tolkade som ja. En liten stund ialla fall. Vi hann åka två vändor var innan ungen ville ha tillbaka sin pulka. Men nu är pulkabacken ialla fall officiellt invigd för i vinter, liksom mina termobrallor. Mer underbart plagg har väl sällan burits! Ialla fall vintertid. Jag förblev helt torr, trots yrsnö upp till öronen. Hipp hurra.

Och så träning. Jag har börjat följa Coltings cykelträningsprogram "from scratch", vilket inte betyder att det är lätt i början... Men den stegrar långsamt, vilket jag är otroligt tacksam över. Idag: Spin distans, 1 h, med en medelfart på 17 km/h. Jag vill ha som mål just nu att klara en medelfart på 20 km/h. Passet ska köras en gång i veckan, och ökas med fem minuter varje gång. Veckans andra cykelpass är ett kvalitetspass med intervaller på 4 min hårt följt av 2 min mindre hårt. Första passet, i måndags, körde jag fyra intervaller. Ska kolla upp när dessa skall ökas på i mängd...

Kanske ska börja föra träningsdagbok?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0