Morning Discoveries

Jag har upptäckt en funktion på datorn... Man kan ta bilder med webcamen!

Wow, Emma. Applåd :P

Kände att det var läge för en morgonblogg. Halv två på eftermiddagen? Well, tar man sovmorgon till halv tolv och käkar frukost klockan ett, så tillåter jag mig att ta mig friheten att ännu kalla detta sena klockslag för morgon. Vafferinte!

Det snöar ute. Från vardagsrumssoffan ser det helt vitt ut utanför fönstret... Men så bor jag på sjunde våningen också. Högsta huset inom nån halv kilometers radie. Höghusen borta vid centrum klår mig, d har en tretton- fjorton våningar... Men de är inte bajsbruna! Haaa, priset för ocharmigaste fasad och arkitektur går till Farbroremmas hyreshus.

Inomhus är det låååångt ifrån färdigt. Vet inte riktigt vad jag har berättat om och inte, men... Loftsängen är på plats. Under står en blåblommig tvåsitssoffa från Erikshjälpen som väger kanske fyrtio kilo eller nåt i den stilen. Värsta lättviktaren. Framför denna, ett matbord á la lack från IKEA (fast köpt begagnad), och en randig budgetmatta från mattrean på Rusta. Jag har en sänglampa, ful som stryk, inhandlad på Erikshjälpen för nåt år sen för en femma. Ja, en femma..! Det där stället är otroligt ibland med sina priser. Golvlampa från farmer, en gammal kontorsstol och en lädersoffa - de två senare är utomhusfynd. Ett akvarium står och gror till sig på en liten byrå i vardagsrummet, om knappt två veckor kommer de första fiskarna i också. Dock är det nåt fel på armaturen, eller så är det fel på min tankeverksamhet - nåja, jag och Lasse ska kolla på det där imorgon. För övrigt finns lite rena hemtrevlighetsattiraljer också, som enkla panelgardiner för vardagsrumsfönstren, lite blomkrukor med nyplanterade lökar, tre tavlor som snart ska upp (en av dem håller jag fortfarande på o måla), ett väggur av tågstationsmodell (den e cool som bara den!) som ska upp på väggen idag, och ett vitmålat matbord med två stolar i köket. Det var det hele för tillfället. Åh just ja, badrummet har numera klätts med mitt dödskalledraperi. Charmigt värre.

Jag är på väg mot gymmet för ett träningspass snart, när jag skrivit klart. Benen fungerar igen, efter två dagars vila. Idag kör vi armstyrka. Och jag tror att jag ska ta upp armhävningsprogrammet igen, den där "100 pushups" grejen på nätet. Nu finns det hundra olika restriktioner för vad man ska och inte ska göra som havande, blivande mamma. Hundra gravid-budord. Du skall icke röka, inmundiga alkohol, knarka, lyfta något tyngre än en huvudkudde ovanför huvudet, göra situps eller över huvud taget anstränga magmuskulaturen, äta lever eller fisk fångad i Östersjön, arbeta när du är trött, hoppa och springa och studsa omkring... Alla dessa restriktioner och förbud kommer från välmenande håll, men beakta alla olika livssituationer som olika gravida kvinnor världen över lever i. Om det vore förödande att dricka vin till maten, så skulle varenda unge i medelhavsländerna födas missbildad. Om det vore farligt att anstränga kroppen och lyfta tungt, så skulle alla historiens bondesamhällen, nomader och även dagens ursprungsbefolkningar och samhällen med enklare standard bara föda fram missfall efter missfall. Ändock lever och frodas mänskligheten. Varför? Jo, för att människokroppen är fantastisk. Särskilt vad gäller anpassning.

Jag tror på den enkla normen att helt enkelt lyssna till kroppens signaler. Även om man kanske inte ska hårdsatsa på att utveckla fysiken under en graviditet, så är det inte farligt att underhållsträna och hålla sin nuvarande nivå. Är du trött, så vila. Känns det konstigt eller gör ont, så sluta med det du håller på med och finn en annan arbetsmetod. Min kropp, och barnet inuti, tål mer än väl samma belastning som förr. Om det är något som inte funkar, så säger kroppen ifrån. Det kommer att kännas. Och hittills har det inte känts konstigt vare sig under styrketräningen, gympapassen eller armhävningsträningen. Den enda träningsform som min kropp numera inte gillar, är löpning. Så det har jag lagt åt sidan sålänge. Resten kommer jag köra på med, så länge jag orkar. Länge leve magen!


Kommentarer
Postat av: moshan

Jaaaa magen är en bra kompis ( småttingar i eller inte ) Jag seeer resultatet av plockepinn haha. Man blir ju nyfiken på hur resten ser ut, appropå webb. Kramisar moshan

2010-02-27 @ 18:09:08
Postat av: Farbroremma

Hmm! Man kanske skulle ta och kånka runt datorn och snappa lite bilder på resten av inredningen... När jag har städat :P

2010-02-28 @ 11:21:31
URL: http://farbroremma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0