Jag är kär......

..... i en, förvisso inte ny men för min del nyupptäckt standupstil.

Den är cynisk.
Kritiserande.
Allt annat än lagom.
Mörkare än tio *insert censured phrase for dark-skinned people* i en nedsläckt garderob.
Intelligent.
Mer realistisk än jag innan vågade tro.
En tankeställare utan like.
Riktigt, riktigt underhållande.
Och, mest förvånande av allt; svensk.

Det är inte så svårt att lista ut vem i hälsingland som utövar denna extraordinära komikergenre, som lever upp till samtliga av ovanstående kriterier i varenda standup. Urvalet begränsas till extremt få personer i och med den sista punkten. Det finns nog flera till, lokala fantastiska stjärnskott som kör sitt rejs på klassfesten och syrrans bröllop. Men den här snubben är den enda jag hittills känner till i vårt avlånga land.

Gissade du rätt?

Ja, det är klart att jag menar Magnus Betnér.

Vad sägs om ett späckat smörgåsbord med bland annat bibelkritik i kyrkan, vegetariansågningar på greenpeacekonferensen, eller politiska genomskådningar inför en flock förväntansfulla MUF-ungdomar. Mmm, bitterljuv gourmettallrik.

Lilla timida skämtsverige har fått sig en klackspark upp ur djungeln av slapstick och gulliga robert gustavssonsketcher. Visst, det var roligt. Men staken saknades. Den fick man leta efter på scener i andra nationer. Nu har alltså mothugget landat i Sverige, förmedlat av rikets (vad jag vet) första renodlade standupkritiker. Alltså, inte en person som kritiserar standupkomiker, utan en standupkomiker som enbart kritiserar, rör om i grytan, utmanar publiken, klär av sig jantedräkten och - framförallt - vågar.


Vad du än gör, Magnus, sluta inte med det du håller på med. Sverige behöver dig.


Länkar (referenser):
Kyrkan: http://www.youtube.com/watch?v=XRraxJutMWg
Grenpeace: http://www.youtube.com/watch?v=ZMSlC3t68H0
MUF: http://www.youtube.com/watch?v=zUpSFEVux3k

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0